2 marca 2021 Udostępnij

Czy pasta do zębów może usunąć rysy z samochodu?

Uwielbiamy rozwiązania typu "zrób to sam" do naprawiania rzeczy - głównie dlatego stworzyliśmy naszą powłokę ceramiczną "zrób to sam". Nasza filozofia jest prosta - umożliwić ludziom samodzielne wykonywanie czynności dzięki wysokiej jakości rozwiązaniom typowych problemów motoryzacyjnych. Czasami jednak, jak na nasz gust, sprawy przybierają nieco zbyt cienisty obrót.

Tak jest w przypadku koncepcji mitu na temat tego, czy pasta do zębów zmywa zarysowania na samochodzie. Z całym szacunkiem, jest to prototypowe rozwiązanie na naprawę gówna z prowincji.

To trochę jak używanie taśmy klejącej do naprawy przebitej opony. Tak - to jest takie złe.

Ale wiesz, nie zamierzam twierdzić, nie przedstawiając faktów na poparcie mojej opinii - więc przedstawimy kilka powodów, dla których pasta do zębów (nawet ta z ekstra mocnym środkiem przeciw kamieniowi nazębnemu, który pomaga pokonać pełzające ubytki) nie jest najlepszym rozwiązaniem do wypełniania rys, które pojawiają się na Twoim codziennym samochodzie. Wyjaśnimy również, jakie narzędzia są najlepsze do usuwania zarysowań powierzchni i przedstawimy kilka wskazówek dla majsterkowiczów.

Co znajduje się w paście do zębów, która pomaga usuwać zarysowania?

Pasta do zębów świetnie sprawdza się w walce z próchnicą, ale nie tak rewelacyjnie w usuwaniu rys na lakierze samochodowym. Pasta do zębów składa się z materiałów ściernych, które działają jak środki czyszczące i polerujące, stanowiące około 40 procent całkowitej listy składników.

Większość z tych materiałów ściernych jest wykonana z krzemionki lub kredy, w tym fosforanu dwuwapniowego, węglanu wapnia, metafosforanu sodu, krzemianu cyrkonu i pirofosforanu wapnia. Zasadniczo działa jak papier ścierny klasy lekkiej, a po nałożeniu go na ściereczkę z mikrofibry z odrobiną wody, działa w podobny sposób, pomagając usunąć zarysowania.

Pasta do zębów pomaga zeszlifować nierówne powierzchnie wierzchniej powłoki materiału, na który została nałożona. Wcinając się w powierzchnię, może wypełnić te małe szczeliny lub zadrapania. Problem polega na tym, że metoda wypełniania rys pastą do zębów jest korzystna głównie na miękkich powierzchniach, takich jak płyty DVD lub CD. Nie jest ona tak skuteczna na twardszych powierzchniach, takich jak lakiery bezbarwne na lakierze samochodowym.

Jakie są trudności w usuwaniu zarysowań z samochodu?

Zanim spróbujesz usunąć rysę, musisz najpierw zidentyfikować jej rodzaj. To wprowadza pierwsze wyzwanie związane z usuwaniem rys z samochodu - zakładając, że wszystkie są takie same. Prawda jest taka, że istnieje wiele rodzajów zarysowań, a każdy z nich ma swój własny proces usuwania.

Jak rozpoznać zarysowanie samochodu?

Zarysowanie jest spowodowane przez twardy materiał wcinający się w miękki materiał. Jak głęboko rysa jest osadzona na powierzchni, określa poziom lub rodzaj rysy. Niektóre cienkie rysy można łatwo wypolerować za pomocą pasty polerskiej lub mieszanki tnącej, podczas gdy inne są głębsze i wymagają papieru ściernego lub bardziej agresywnych metod ich usuwania.

Więc - niech rozbić cztery najlepsze rodzaje zarysowań znalezionych w samochodowych powierzchniach lakierniczych.

Zarysowania lakieru bezbarwnego

Pierwszym "poziomem" zarysowań lakieru samochodowego jest zwykłe zarysowanie lakieru bezbarwnego. Występuje ono codziennie w większości samochodów osobowych, ciężarowych i SUV-ów na całym świecie. Tego typu zarysowania mogą być spowodowane przez wiele źródeł, w tym brudne ręczniki, mikroskopijne ilości kurzu na powierzchni, a nawet zwykłe techniki mycia samochodu. Są one dość trudne do zauważenia, ponieważ zazwyczaj mają mikroskopijną głębokość. Jednakże, patrząc na powierzchnię pod kątem, światło będzie wyświetlać niedoskonałości.

Ten rodzaj zadrapania jest również nazywany swirl mark. Większość czasu, są one spowodowane przez złe techniki mycia samochodu, przy użyciu brudnej rękawicy do mycia lub ręcznik do mycia i suszenia pojazdu. Jednak mogą być one również spowodowane przez korzystanie z automatycznych myjni samochodowych, ponieważ te urządzenia wykorzystują materiały o wytrzymałości przemysłowej, które są dość ścierne.

Jak usunąć zarysowania powłoki lakieru bezbarwnego

Najpopularniejszą metodą usuwania rys z lakieru bezbarwnego jest użycie pasty polerskiej lub tnącej z elektrycznym buforem. W tej metodzie, jesteś w zasadzie cięcie do lakieru bezbarwnego, aby wyrównać go, aż rysa jest usuwana lub wypełnione przez polerowania lub lakieru bezbarwnego pozostałości.

Jeśli rysa jest głęboko w czystej powłoki, bardziej agresywne metody korekty farby będzie wymagane. W większości przypadków zaczyna się to od użycia papieru ściernego o lekkim ziarnie, po czym następuje polerowanie, aby wypełnić te lekkie rysy.

Osadzone w farbie

Następny typ zarysowania farby jest, gdy przenika przez lakier bezbarwny. To może być zidentyfikowany przez pierwsze określenie, czy jest inny pigment lub "kolor" na dole zadrapania. Jeśli nie widać "podkład" lub gołego metalu, to jest cięcie na gołą farbę.

Problem polega na tym, że tego typu zadrapania nie mogą być łatwo usunięte. Jest to bardziej "cover-up" proces, polerując je w dół do punktu, że są one prawie niezauważalne.

Jak zarysowania lakieru są "naprawiane"

Kiedy rysa wcina się w farbę, jesteś dość mocno wkręcony. Chyba że jesteś w porządku z usunięciem całej jasnej powłoki w tej sekcji, jedynym rozwiązaniem będziesz miał jest próba pokrycia zadrapania. Odbywa się to przez agresywne związki cięcia i polerowania z elektrycznym polerki orbitalnej.

Inną opcją jest szlifowanie obszaru aż do farby - ale to jest bardzo trudne, ponieważ po osiągnięciu poziomu farby, to jest łatwe do kontynuowania do podkładu. To jest zazwyczaj, gdy przy użyciu farby touch-up następnie zastosowanie lakieru bezbarwnego jest jedyną opcją, aby go naprawić.

Rysa wcina się w podkład

Podobnie jak w przypadku zadrapania powyżej, gdy widać podkład na dole zadrapania, prosta naprawa DIY wychodzi przez okno. Z pewnością nie da się tego naprawić pastą do zębów. Rozwiązaniem dla tego typu zarysowania jest taping off sekcji, szlifowanie w dół do podkładu tej sekcji, stosując kilka warstw dopasowanej farby i lakierów bezbarwnych.

Zarysowania aż do czystego metalu

Jest to rodzaj zadrapania, które wymaga natychmiastowej uwagi. Niektórzy majsterkowicze kupują lakier bezbarwny i nakładają go na rysę, aby "ochronić ją" przed działaniem czynników atmosferycznych. Główny problem polega na tym, że w ten sposób wilgoć i inne zanieczyszczenia zostają uwięzione pod rysą, co prowadzi do utleniania - a następnie do powstawania rdzy.

Dlaczego należy jak najszybciej naprawić zarysowanie?

Kiedy już odkryjesz rysę, ważne jest, aby ją jak najszybciej naprawić lub zabezpieczyć. Jest ku temu kilka powodów. Po pierwsze, jeśli rysa przeniknęła przez powłokę bezbarwną, naraża miękkie i podatne materiały na utlenianie, które, jak powiedzieliśmy powyżej, prowadzi do rdzy.

Istnieją dwa sposoby radzenia sobie z "naprawą" zarysowań.

Konserwacja

Pierwszą metodą stosowaną przez entuzjastów motoryzacji jest konserwacja zarysowania lub ochrona pojazdu przed przyszłymi uszkodzeniami. Ten sposób myślenia zapewnia najlepszy i najszybszy sposób na zmniejszenie potencjału utleniania i tworzenia się rdzy.

W większości sytuacji, właściciel samochodu użyje puszki sprayu z lakierem bezbarwnym, aby szybko wypełnić obszar. Głównym problemem z tej metody jest to, że overspray może spowodować brud, gruz i inne zanieczyszczenia na innych obszarach na powierzchni farby.

Drugą metodą na zachowanie zadrapania jest zastosowanie wosku lub uszczelniacza farby. To "wypełni" rysę twardą warstwą ochronną, która jest łatwiejsza do usunięcia niż powłoka ceramiczna lub inna półtrwała warstwa ochronna.

Korekta

Korekta lakieru jest innym sposobem na rozwiązanie problemu zarysowania. Z tym procesem, masz zamiar wdrożyć krok po kroku proces, aby usunąć rysę z pojazdu. Zasadniczo, korekta lakieru obejmuje polerowanie z dużą prędkością, przy użyciu polerki orbitalnej, aby wyciąć w uderzonym obszarze.

Proces ten może być zakończony na zadrapaniach, które nie penetrują przezroczystej powłoki. Jest to wieloetapowe zastosowanie związków cięcia i polerowania, które pomaga wyrównać powierzchnię, wypełnić wszelkie niedoskonałości i usunąć wizualny wygląd zarysowania.

Jak zakończyć DIY korekty farby

Jeśli ustalono, że przy użyciu pasty do zębów do wypełnienia zadrapań nie jest warte inwestycji czasu lub wysiłku, to prawdopodobnie najlepiej przejść do sprawdzonej metody - korekta farby. Są tacy detailerzy motoryzacyjni, którzy przysięgają, że korekta lakieru może być wykonana TYLKO przez fachowo przeszkolone osoby. I w przeważającej części, są one poprawne.

Optymalne wyniki z korektą lakieru będą produkowane przez tych, którzy są przeszkoleni i używać najlepszych materiałów lub technik. Jednak jest to możliwe, aby zakończyć niektóre DIY korekty farby bez nadmiernego szkolenia.

Napisaliśmy dość szczegółowy artykuł, który koncentruje się na DIY korekty farby. Dla uproszczenia, tutaj jest krótkie podsumowanie tego artykułu, z kroków, które można wykonać, aby spróbować naprawy małych zadrapań, jeśli jesteś tak skłonny.

DIY korekta farby dla początkujących

Zauważone poniżej są ogólne kroki w celu usunięcia drobnych zadrapań lub śladów wiru na farbie. Każdy inny rodzaj uszkodzenia farby powinien być naprawiony przez profesjonalnego detailera lub eksperta autobody.

Krok 1 - Prace przygotowawcze

Przed przystąpieniem do usuwania rys, należy najpierw przygotować powierzchnię pojazdu. Obejmuje to usunięcie wszelkich istniejących na powierzchni past i wosków. Aby to osiągnąć, wykonaj następujące ogólne kroki:

  • Umyj samochód, stosując metodę dwóch wiader. Jeśli masz zamiar usunąć ślady zawirowań na samochodzie, to najlepiej zakończyć korektę lakieru na całym pojeździe. Więc zacznij od mycia samochodu we właściwy sposób.
  • Użyj glinki mitt lub gliny bar do usuwania mikroskopijnych niedoskonałości. Może to również pomóc w usunięciu wosku i past polerskich. Jako dodatkową korzyść, użyj sprayu do usuwania żelazka, aby przyspieszyć ten proces.

Krok 2 - Poziomowanie

Korekta lakieru to proces składający się z trzech etapów - poziomowania, polerowania powierzchni, a następnie zabezpieczania. Faza poziomowania obejmuje użycie polerki orbitalnej, kilka padów z mikrofibry i dobry związek cięcia. Ten film pokaże Ci, jak ten proces jest zakończony.

Krok 3 - Polerowanie

Polerowanie jest trzecią częścią procesu korekty lakieru. Ten krok powinien być zakończony przy użyciu polerowania lub koła polerskie i LOTS świeżych padów mikrofibry.

Na etapie polerowania, użyj tej metody, aby uzyskać najlepsze wyniki:

  • Zawsze zaczynaj od zupełnie nowego dysku polerskiego i pada. To zapewni, że nie rozprzestrzenisz nadmiaru związku tnącego "pozostałości" podczas polerowania.
  • Nakładaj preparat zgodnie z liniami nadwozia pojazdu (przykład tego pokazano na filmie).
  • Często zmieniaj pady - i to przy każdej warstwie politury. Ogólnie dobrym pomysłem jest nałożenie 2 do 3 warstw politury na niedawno wyrównany lakier bezbarwny.

Krok 4: Ochrona

Jeśli wydałeś pieniądze, czas i środki na naprawę tych powierzchniowych zarysowań, dobrym pomysłem jest ochrona pojazdu przed przyszłymi zarysowaniami. Generalnie istnieje kilka różnych opcji do rozważenia:

Opcja A: Wosk samochodowy lub uszczelniacz lakieru

Dobry wosk samochodowy działa całkiem dobrze, aby chronić powierzchnię pojazdu przed przyszłymi zadrapaniami. Jedynym problemem jest to, że trwa tylko około dwóch miesięcy, a następnie trzeba będzie usunąć i ponownie zastosować. Drugi łatwy do zastosowania produkt ochrony farby jest pójście z trasy uszczelniacz farby. Ten produkt ma żywotność do roku w większości przypadków.

Opcja B: Wysokiej jakości DIY powłoka ceramiczna

DIY powłoka nanoceramiczna zapewnia twardą warstwę ochrony, która wypełnia mikroskopijne szczyty i doliny znalezione w powierzchni farby. Jest to również najlepszy sposób, aby przedłużyć żywotność farby. Ponadto, profesjonalnej jakości powłoka ceramiczna DIY może trwać nawet do pięciu lat.

Zakończenie

Możemy dość mocno położyć kres temu, czy używanie pasty do zębów do wypełniania rys na Twoim samochodzie jest praktyczne lub nawet jest dobrym pomysłem. Jeśli masz zamiar spróbować naprawić te drobne zadrapania, najlepszą opcją jest metoda z użyciem pasty polerskiej.

Nie tylko to zrobić lepszą pracę wypełniania tych niedoskonałości, ale także pomaga ustawić się na wspaniały połysk, który może być chroniony przez ceramiczne powłoki jak Armor Shield IX.

Paweł Krawczyk

Redakcja vwjetta.pl